15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://www.joostheessels.nl 300 0

Het magische verhaal

Toen ik vroeger boekenmarkten bezocht kwam ik altijd thuis met de meest vage boeken. Romans met een boodschap, informatieboeken over rijkdom en weer andere boeken over de meer spirituele kant van ons bestaan. Al die boeken heb ik gelezen en het heeft mij een rijkdom aan kennis gebracht. Helaas laat deze kennis zich niet uitbetalen in mijn portefeuille.

Sinds dit jaar ben ik een hybride lezer. Naast aloude ‘analoge’ boeken bezit ik sinds enkele maanden een e-reader. De inmiddels ingezakte lezer die ik was heeft plaatsgemaakt voor een meer actievere variant. In de trein op weg naar mijn werk heeft Netflix plaatsgemaakt voor de Kindle – Lees E-reader. Op het elektronische plankje nestelen zich boeken over innovatie, biografieën van gelukte en mislukte personen en vreemde verhalen die ik opsnor uit de krochten van Bol.com of de Online Bibliotheek.

Een van die verhalen uit de krochten van Bol.com heeft als titel ‘Het magische verhaal’. Dit niemendalletje werd geschreven door Frederick Van Rensselaer Dey (1861-1922) , die het voor het eerst – rond 1900 – publiceerde in het populaire ‘Succes Magazine’.

Succes Magazine bestaat nog steeds in digitale en analoge vorm.

Dit kleinood begon ik te lezen tijdens een bijzondere warme nacht in afwachting van het voeden van zoonlief. Laten we het werkje een voorloper noemen van ‘The Secret’ van Rhonda Byrne’. Maar waar het boek van mevrouw Byrne gaat over de kracht van het universum en visualiseren van de rijkdom die we zouden willen bezitten – Ik ken mijn klassiekers – gaat het bij Van Rensselaer Dey over jezelf.

Net als bij ‘The Secret’ begint het verhaal eerst met een soort van inleiding over het ontstaan of in ieder geval het vinden van een bepaalde formule die ‘ons’ mensen het succes gaat brengen die we zo graag zouden hebben.
Dit alles bedacht door een mislukte zakenman/ kunstenaar die op het randje naar het hiernamaals staat.

Rensselaer Dey beschrijft in ‘Het Magische Verhaal’ over twee – alleen door jezelf voelbare – aanwezigheden. Het gaat over je eigen min-entiteit en plus-entiteit. Om succes en rijkdom te bemachtigen moet je natuurlijk altijd in zee gaan met je plus-entiteit. Je moet de kansen pakken die je zelf hebt gecreëerd, daarbij ga je altijd luie mensen uit de weg en moet jij – als lezer -je omringen met mensen die moed en durf tonen.

Er zit altijd een kern van waarheid in dit soort verhaaltjes. Hoe ze zijn geschreven – aantrekkelijk verhaal – maakt een dergelijk boekje tot een succes. ‘The Secret’ was een groot marketingverhaal en vooral de makers van het vehikel zijn er bekend en rijk door geworden.

Zelf ben ik niet zo van rijkdom en of succes visualiseren. Mijn eigen kennen en kunnen gelden bij mij als leidraad. Innovatief leven zonder enige carrière planning brengt mij meer dan ik ooit heb gedacht. Wel-is-waar blijft de inhoud van mijn portefeuille vaak achter bij mijn noden maar rijkdom zit ook in behaald succes, het geluk van een mooi gezinsleven en in vrienden die er voor elkaar zijn. Ik creëer liever mijn eigen magisch verhaal. Het verhaal van Rensselaer Dey is oubollig en vrij saai. Het heeft mij echter meer plezier gegeven dan ik tijdens het lezen had gedacht.

Share:
Category:Boeken
PREVIOUS POST
Jip’s zijderoute
NEXT POST
Een moderne hofnar voor de verandering.
ABOUT
JoostHeessels
JoostHeessels

Joost denkt niet in bestaande structuren. Door het hebben van een vrije geest is hij in staat buiten de gebaande paden te lopen. Daarnaast heeft Joost een voorliefde voor innovatieve processen, informatiemanagement, communicatie, Marketing en media. Joost kan buiten naar binnen halen en vice versa. https://www.linkedin.com/in/joost-heessels/ Bekend van bibliofuture.nl

0 Comment

LEAVE A REPLY